Sophia Bendz tar plats i Polariums styrelse

26th June, 2023

Polarium, en ledande utvecklare av energilagring, kan med glädje meddela att Sophia Bendz har föreslagits till bolagets styrelse.

Energilagring är nyckeln till att frigöra kraften i förnybar energi. Att lagra förnybar energi så att den kan användas inte bara när den produceras, utan när den behövs, är en förutsättning för övergången till ett fossilfritt energisystem. Polariums mission är att frigöra kraften i oändliga energikällor. Företaget hjälper kunder – inom allt från telekom och storskalig industriproduktion till den lokala mataffären – att överkomma en gemensam utmaning: pålitlig energistabilitet, till en lägre energikostnad och minskad klimatpåverkan.

”Det är med glädje vi välkomnar Sophia till Polariums styrelse. Sophias långa erfarenhet av att skala entreprenöriella bolag på en global marknad kommer att komma till stora nytta för Polarium. Vi ser fram emot att ha henne som en del av vårt team”, säger Stefan Jansson, vd och grundare av Polarium.

Sophia är partner på Cherry Ventures, dit hon anslöt efter att ha varit partner på Atomico där hon framgångsrikt utvecklade företagets Angel Programme. Innan dess var Sophia global marknadschef på Spotify och spelade en central roll i att etablera varumärket internationellt. Sophia är styrelseledamot i den ideella organisationen Race for the Baltic, medgrundare av AllBright.se och har tidigare varit innovationsrådgivare till den svenska statsministern.

"Jag ser fram emot att ta plats i Polariums styrelse och att bli del av ett impact-bolag som aktivt bidrar till den hållbara energiomställningen, med hållbarhet i kärnan av sin verksamhet", säger Sophia Bendz, partner på Cherry Ventures.

Johan Dennelind, som varit styrelseledamot sedan 2021, har beslutat att inte kandidera för omval. Som industriell rådgivare till Polariums medgrundare Vargas kommer Johan att fokusera på andra investeringar och företag inom Vargassfären.

"Jag vill å hela Polariums vägnar tacka Johan för hans engagemang och bidrag de senaste 2,5 åren", säger Stefan Jansson.

För mer information, vänligen kontakta:

press@polarium.com

Om Polarium

Polarium är en ledande utvecklare av energilagring. Vi erbjuder energilagrings- och optimeringslösningar baserade på litiumjonbatterier för företag inom telekom samt kommersiella och industriella fastigheter över hela världen. Polarium grundades 2015 med övertygelsen om att säkra, smarta och hållbara energilagringslösningar kommer att vara avgörande i övergången till ett fossilfritt energisystem.

Vi är ett impact-bolag som gör förnybara energikällor planerbara. På så vis bidrar vi till elektrifieringen och omställning till ett fossilfritt energisystem. Vår banbrytande och lättanpassade modulär batteriteknik gör att vi kan ligga i framkant för hållbara energilagrings- och optimeringslösningar såväl idag som imorgon. Polarium är ett snabbväxande, lönsamt, entreprenörsdrivet företag med fler än 600 anställda, huvudkontor i Stockholm, produktion i Mexiko, Sydafrika och Vietnam, och kunder från Ghana till Svalbard.

Join our newsletter

Get the latest news from Polarium. Sign up to receive monthly news about energy storage solutions, innovations, the energy future and industry events.

Join here

Polarium Energy Solutions AB