Polariums energioptimeringssystem möjliggör sänkta matpriser hos ICA Maxi Kungälv

21st September, 2023

Polarium, en ledande utvecklare av energilagring, har framgångsrikt installerat sitt energioptimeringssystem baserat på litium-jonbatterier hos ICA Maxi Kungälv. Samarbetet kommer att resultera i betydande kostnadsbesparingar, vilket gör det möjligt att sänka matpriserna för ICA Maxis kunder.

Sedan 2019 har elpriserna i Sverige tredubblats, vilket har haft en påverkan på matpriserna över hela landet. För att möta denna utmaning och fortsätta erbjuda konkurrenskraftiga matpriser, valde ICA Maxi Kungälv att samarbeta med Polarium. Med en imponerande kapacitet på 1 MW är detta ett av de största systemen som någonsin har installerats i en kommersiell fastighet i Sverige.

Polariums energioptimeringssystem, som bygger på litium-jonbatterier och smart programvara, är utformat för att identifiera den optimala tidpunkten för att lagra eller frigöra energi. Genom Polariums lösning kan ICA Maxi Kungälv säkra sin tillgång till energi, minska sina energikostnader och möjliggöra en sänkning av matpriserna. Kunderna på ICA Maxi Kungälv kommer därför att gynnas av och kunna dra nytta av denna investering.

“Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder en mer prisvärd matupplevelse samtidigt som vi aktivt bidrar till omställningen mot ett fossilfritt energisystem. Med Polariums energioptimeringslösning kommer vi hålla nere våra elkostnader och därmed kan vi sänka matpriserna för våra kunder” säger Johannes Larson, ICA-handlare på ICA Maxi Kungälv.

“Vi är mycket glada över att ha infört vårt energioptimeringssystem i Kungälv. Vi är ett impact-bolag som strävar efter att göra en positiv samhällspåverkan, och vi ser en enorm potential i att installera energioptimeringssystem i större stormarknader runtom i Sverige för att fortsätta bidra till en bättre ekonomi för både kund och Ica-handlare.” säger Stefan Jansson, VD och grundare av Polarium.

Temadag för att sprida kunskap om hållbar handel

För att sprida kunskap om hållbar handel och betydelsen av smarta energilösningar kommer Polarium och Ica Maxi att arrangera en temadag den 30 september på Ica Maxi Kungälv. Under evenemanget kommer besökare och kunder att få insikter om hur man kan kombinera smart energilagring med lägre matpriser.

Experter från Polarium, Ica Logistik och Kungälv Energi kommer att vara tillgängliga för att svara på frågor. Vi ser fram emot att välkomna alla till denna spännande temadag. Läs mer om dagen här.

För mer information, vänligen kontakta:

press@polarium.com

Om Polarium

Polarium är en ledande utvecklare av energilagring. Vi erbjuder energilagrings- och optimeringslösningar baserade på litiumjonbatterier for företag inom telekom, kommersiella och industriella fastigheter samt hushåll över hela världen. Polarium grundades 2015 med övertygelsen om att säkra, smarta och hållbara energilagringslösningar kommer att vara avgörande i övergången till ett fossilfritt energisystem. Vi är ett impact-bolag som gör förnybara energikällor planerbara.

På så vis bidrar vi till elektrifieringen och omställning till ett fossilfritt energisystem. Vår banbrytande och lättanpassade modulär batteriteknik gör att vi kan ligga i framkant for hållbara energilagrings- och optimeringslösningar såväl idag som imorgon. Polarium är ett snabbväxande, lönsamt, entreprenörsdrivet företag med fler än 550 anställda, huvudkontor i Stockholm, produktion i Mexiko, Sydafrika och Vietnam, och kunder från Ghana till Svalbard.

Join our newsletter

Get the latest news from Polarium. Sign up to receive monthly news about energy storage solutions, innovations, the energy future and industry events.

Join here

Polarium Energy Solutions AB