Batteriboomen: Svea Solar och Polarium samarbetar för att möjliggöra enklare energilagring i hemmet

23rd November, 2023

Svea Solar och Polarium, två ledande svenska företag inom solenergi och energilagring, samarbetar för att gemensamt kunna erbjuda användarvänliga och effektiva energilösningar för hushåll.

Under andra hälften av 2023 har efterfrågan på hembatterier skjutit i höjden, och två tredjedelar av Svea Solars kunder väljer nu att integrera ett batteri i sina solcellsanläggningar. Samarbetet innebär att Polariums residential-batteri, Homevolt, blir tillgängligt för Svea Solars kunder.

Eftersom solen inte alltid producerar energi när den behövs som mest, löser Homevolt-batteriet detta problem genom att lagra energi. Kunderna kan spara pengar på optimerad användning av batteriet och samtidigt bidra till att balansera nätet som del i ett virtuellt kraftverk.

”Den senaste tidens utvecklingen av batterier har varit väldigt gynnsam för svenska hushåll. Förutom ny teknik för att optimera och använda energi vid rätt tillfälle, när priserna är låga, kan man dessutom tjäna pengar på att stabilisera elnätet. Man har aldrig tjänat på att ha ett batteri så mycket som man gör just nu, vi är glada över att erbjuda ett premiumbatteri tillsammans med Polarium” säger Joakim Grönvall produktchef på Svea Solar.

Homevolt-batteriet från Polarium utmärker sig genom hög prestanda, hög säkerhet, konkurrenskraftiga priser och stilren design. Batteriet kan enkelt läggas till i efterhand, vilket ger kunder möjlighet att uppgradera sina befintliga solcellsanläggningar.

“Vi är stolta över att tillsammans med Svea Solar kunna erbjuda hushåll säkra energilösningar. Nu kan kunder enkelt få tillgång till ett komplett paket med solpaneler, lagringsbatteri och molnbaserad, intelligent programvara. Homevolt, vårt högpresterande batteri, är enkelt att installera och ger möjlighet för hushåll att optimera solenergianvändningen och minska elkostnaderna. Det här är framtidens energilösning.” säger Stefan Jansson, grundare och VD på Polarium.

Leveranserna av Homevolt-batterierna planeras äga rum under första halvan av 2024, men de går att beställa redan nu hos Svea Solar.

Join our newsletter

Get the latest news from Polarium. Sign up to receive monthly news about energy storage solutions, innovations, the energy future and industry events.

Join here

Polarium Energy Solutions AB